این کاملترین راهنمای سئو بر اساس آخرین تغییرات و الگوریتم های گوگل، برای غلبه بر نتایج جستجوی گوگل و قرار گرفتن در رتبه اول گوگل در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) است.
اجازه بدید به زبان فارسی ساده بگم! :
این یک پست پیش بینی برای “سئو در ۲۰۱۸” نیست بلکه شما استراتژی های آزمایش شده ای را خواهید دید که در حال حاضر کار میکند… و در ادامه سال ۲۰۱۸ برای بهبود سئو سایت شما بهتر هم جواب خواهد داد.
بنابراین اگر امسال هم بدنبال رقابت در سئو هستید؛ این راهنما را دوست خواهید داشت.
الگوریتم رنک برین (RankBrain) و سیگنال های تجربه کاربری
گوگل در سال گذشته اعلام کرد که رنک برین (RankBrain) سومین عامل مهم رتبه بندی سایتها در موتور جستجوی آنها است:
“در چند ماهی که از استقرار آن میگذرد، رنک برین به سومین فاکتور مهم برای رتبه بندی سایتها در نتایج جستجو تبدیل شده است.”
و همانطور که گوگل الگوریتم خود را بهبود می بخشد؛ اهمیت رنک برین (RankBrain) در سال ۲۰۱۸ بیشتر نیز خواهد شد.
و سوال این است:
رنک برین (RankBrain) دقیقا چیست؟ و چگونه میتوان سایت را برای آن بهینه سازی کرد؟
الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل؛ در ساده ترین تعریف ممکن
رنک برین (RankBrain) یک سیستم یادگیری هوشمند است که به Google کمک می کند نتایج جستجوی خود را مرتب کند.
در ظاهر پیچیده بنظر می رسد، اما اینطور نیست.
رنک برین (RankBrain) به سادگی نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجوی گوگل را اندازه گیری می کند و بر این اساس آن نتایج را رتبه بندی میکند.
برای مثال شما کلمه کلیدی “تهیه قهوه” را در گوگل جستجو می کنید.
نتیجه ۴ ام برای شما جذابتر بنظر میرسد؛ بنابراین به سرعت روی آن کلیک میکنید.
و وقتی وارد نتیجه میشوید… بله! این بهترین مقاله ای است که تا کنون برای “تهیه قهوه” دیده اید! پس زمان میگذارید و تمام اطلاعات صفحه را میخوانید.
اینجاست که رنک برین (RankBrain) وارد عمل میشود و به احتمال زیاد برای نتیجه شماره ۴ یک امتیاز مثبت و ارتقا رتبه در نظر میگیرد.
حالا فرض کنید، همان جستجو را انجام میدهید؛ اما این بار، بدون دقت به نتایج، بر روی نتیجه ۱ کلیک میکنید. به محض ورود و خواندن مقدمه متوجه میشوید محتوا مناسب نیست بنابراین پس از چند ثانیه از صفحه خارج میشوید و وارد نتیجه ۴ میشوید که محتوای بهتری داشته و ارزش خواندن را دارد.
رنک برین (RankBrain) متوجه این بازخوردها میشود و اگر کاربران بیشتری همین بازخورد را به نتیجه شماره ۱ نشان دهند و بلافاصله از آن خارج شوند؛ گوگل رتبه نتیجه ۱ را از او خواهد گرفت و رتبه بهتری به نتیجه شماره ۴ خواهد داد.
همانطور که میبینید، الگوریتم رنک برین (RankBrain) بر روی دو نکته تاکید دارد:
۱- مدت زمانی که کاربر در صفحه سایت شما می ماند. ۲- درصد کاربرانی که بر روی نتیجه شما در لیست نتایج گوگل کلیک میکنند ( Click Through Rate – CTR )
۱- رنک برین (RankBrain) و زمان ماندگاری کاربر
زمان ماندگاری در واقع مدت زمانی است که کاربر جستجو کننده در گوگل پس از ورود به سایت شما در وب سایت شما سپری میکند , مشخص شده است که الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل اهمیت زیادی به این پارامتر (زمان ماندگاری کاربر) میدهد.
در حقیقت، رئیس هوش گوگل در کانادا اخیرا تایید نموده است که گوگل از پارامتر زمان ماندگاری کاربر به عنوان یکی از سیگنال های رتبه بندی سایت ها در موتور جستجوی گوگل استفاده میکند.
او اظهار داشت، رنک برین (RankBrain) این پارامتر را اندازه گیری میکند زمانی : “که کاربری بر روی لینک یک صفحه کلیک میکند و در آن صفحه می ماند ، در چه زمانی بر میگردد”
و نتیجه یک مطالعه در سایت searchmetrics این گفته را تایید میکند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که میانگین زمان ماندگاری برای ده نتیجه اول گوگل ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است.
همچنین بررسی ها از طریق آمار گوگل آنالیتیکس هم نشان میدهد که زمان های توفق بیشتر از ۳ دقیقه در نتایج موثر هستند.
بنابراین این که صفحات با زمان ماندگاری بالا، رتبه های خوبی دارند اتفاقی نیست و در واقع الگوریتم رنک برین (RankBrain) رتبه این صفحات را به همین دلیل مشخص بهبود میبخشد.
این موضوع از لحاظ منطقی هم قابل قبول است که اگر شما زمان بیشتری را در یک صفحه اینترنتی صرف میکنید، احتمالا محتوای آن صفحه را پسندیده اید. و اگر افراد بیشتری به همین شکل بازخورد مثبتی به آن صفحه نشان دهند و زمان بیشتری را در آن صرف کنند، گوگل رتبه آن صفحه را بهبود خواهد داد تا دستیابی به آن برای کاربران راحتتر شود.
۲- رنک برین (RankBrain) و نرخ کلیک طبیعی ( Click Through Rate – CTR )
رمانی که پل هاهر ( Paul Haahr ) ؛مهندس گوگل؛ اسلاید زیر را در کنفرانس مطرح کرد، جنبشی را دنیای سئو به پا کرد:
این اسلاید میگوید:
” رنک برین (RankBrain) گاهی اوقات صفحات را بالاتر از رتبه ای که باید باشند رتبه بندی میکند.
و اگر آن صفحه نرخ کلیکی (CTR) بالاتر از حد میانگین دریافت کند، ما از این پارامتر به عنوان نشانه ای استفاده میکنیم که آن صفحه باید افزایش رتبه دائمی داشته باشد.”
و بالعکس جای تعجبی ندارد؛ اگر هیچکس بر روی آن نتیجه کلیک نکرد، چرا گوگل باید آن صفحه را در نتایج اولیه نگه دارد؟
تا امروز، گوگل صفحه شما را آنالیز می کرد تا ببیند چند بار کلمه کلیدی مشخصی را استفاده کرده اید.
به عبارت دیگر، بصورت ۱۰۰% بر روی محتوای صفحه شما تمرکز میکرد. بنابراین خزنده های گوگل صفحه شما را بررسی میکردند تا ببیند آیا کلمات کلیدی در موارد زیر دیده میشود:
تگ عنوان صفحه
آدرس url صفحه
مشخصه Alt تصاویر
تگ توضیحات صفحه (description)
تگ h1 صفحه
این روال همچنان ادامه دارد اما امروز گوگل بسیار هوشمندانه تر از قابلیت خزنده های خود استفاده میکند.
بنابراین به جای شمارش صرف موارد فوق بر روی موضوع محتوا تمرکز میکند.
به خاطر داشته باشید که اولین وظیفه گوگل نمایش بهترین نتایج به کاربرانش است. و در بسیاری از موارد، بهترین نتیجه الزاما مطلبی پر شده با کلمات کلیدی نیست.
بلکه بهترین صفحات، مواردی است که یک موضوع را بصورت جامع و عمیق پوشش میدهد. اینچنین محتوای عمیقی، به کاربر گوگل کمک میکند که هر آنچه در مورد موضوعی خاص نیاز دارد را در یک محل بدست آورد.
در حقیقت؛ تحقیقات اخیر در ارتباط با فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در گوگل نشان میدهد که محتوای جامع؛ رتبه بهتری میگیرد.
نمودار ارتباط رتبه گوگل با محتوای جامع و کامل
چگونه محتوایی جامع و عمیق بنویسیم
سوال اساسی اینجاست که چگونه محتوایی تولید کنیم که گوگل ما را ببیند؟
ابتدا، محتوایی منتشر کنید که حداقل حاوی ۲۰۰۰ کلمه باشد. بنابراین هر آنچه که کاربر گوگل در ارتباط با موضوع و کلمه کلیدی مورد نظر شما نیاز دارد تا بداند در محتوا در نظر بگیرید.
نمودار زیر که حاصل تحقیقات فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در گوگل است نشان میدهد که محتواهای طولانی، رتبه بهتری نسبت به مقالات کوتاه در گوگل پیدا میکنند.
ارتباط رتبه گوگل با تعداد کلمات محتوا
کلمات کلیدی LSI را در محتوایتان اضافه کنید.
به زبان ساده، کلمات کلیدی LSI کلمات و عباراتی هستند که به شدت با موضوع صفحه شما مرتبط است و یا موضوع صفحه شما را تکمیل میکند.
زمانی که نگارش ابتدایی محتوایتان با بیش از ۲۰۰۰ کلمه آماده شد، کلمات کلیدی LSI را در قسمتهای مختلف محتوای خود اضافه کنید.
برای مثال جستجوی قبلی در مورد “تهیه قهوه” را در نظر بگیرید؛ فرض کنید شما میخواهید محتوایی در مورد تهیه قهوه بنویسید. کلمات کلیدی LSI میتواند مانند موارد زیر باشد:
طرز تهیه قهوه روی گاز
طرز تهیه قهوه اسپرسو
طرز تهیه قهوه فوری
طرز تهیه قهوه با قوری
طرز تهیه قهوه فرانسه
در واقع لغاتی که bold شده اند کلمات کلیدی LSI هستند و زمانی که گوگل این کلمات را همراه با کلمه کلیدی اصلی شما میبیند فکر میکند: “چه عالی! این صفحه بطور کامل این موضوع را پوشش داده است.”
اما چطور این کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟ دو راه ساده معرفی میکنم
راه اول، استفاده از ابزار رایگان LSI Graph
ابزار رایگان LSI Graph جهت یافتن کلمات کلیدی LSI
فقط کافیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و این ابزار تعداد زیادی از کلمات کلیدی LSI مرتبط با موضوع صفحه شما را برایتان نمایش خواهد داد.
راه دوم، استفاده از خود گوگل است. فقط کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید. و سپس جعبه “جستجوهای مرتبط با …” در انتهای نتایج جستجو را بررسی کنید.
کلماتی که بلد شده اند کلمات LSI برای کلمه کلیدی مورد نظر شما به حساب می آیند.
سال گذشته گوگل اعلام کرد که بزودی الگوریتم ایندکس جدید خود را به نام Mobile-first index اجرایی خواهد کرد.
در یک توضیح ساده میتوان گفت گوگل محتوای نمایش داده شده در نسخه موبایل سایت شما را به عنوان نسخه اصلی میشناسد و نسخه موبایلی سایت شما معیار گوگل برای رتبه بندی سایت شما خواهد بود حتی اگر کاربری از طریق دسکتاپ خود جستجویی مرتبط با سایت شما انجام دهد.
این یک تصمیم منطقی بنظر میرسد زیر امروزه ۶۰% از جستجو های گوگل از طریق دستگاه های موبایل انجام میشود که این آمار در آینده بیشتر از این نیز خواهد شد.
با اینکه هنوز ایندکس Mobile-first گوگل اجرایی نشده است، اما بزودی این اتفاق می افتد و به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که برای آن آماده باشید.
چگونه سایتمان را برای ایندکس Mobile-first گوگل آماده کنیم: ۳ مرحله ساده
۱- محتوایتان برای هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان کنید.
حتما شما هم نمونه هایی مانند شکل زیر را دیده اید که افراد محتوای خود را در ورژن موبایل سایتشان مخفی میکنند.
خب، زمانی که گوگل،سیستم ایندکس Mobile-first خود را عرضه کند، موارد مانند سایت فوق میتواند مشکلی بزرگ باشد. زیرا نسخه موبایل شما به عنوان نسخه اصلی سایت برای رتبه بندی شناخته خواهد شد و محتوای مخفی در نسخه موبایل شما امتیازی منفی برای سئو سایت شما به ارمغان خواهد آورد.
و به همین دلیل ساده شما باید ۱۰۰% محتوای خود را مانند نسخه دسکتاپ سایتتان در نسخه موبایلی نیز نمایش دهید.
برای مثال همین مقاله را در مرورگر موبایل خود باز نمایید. همانطور که مشاهده میکنید تمام محتوا نمایش داده میشود.
۲- انتقال از m. به طراحی رسپانسیو سایت
آیا پیش از این نسخه موبایلی مجزا از سایتتان داشته اید که معمولا بر روی زیر دامنه m. قرار میگیرد؟ خب طبق توصیه گوگل، حالا زمان آن رسیده است که قالب سایتتان را بصورت قالب رسپانسیو باز طراحی کنید و نسخه رسپانسیو سایتتان را فعال کنید.
۳- مطمئن شوید سایتتان به راحتی در موبایل قابل استفاده است
سایت های زیادی وجود دارند که از لحاظ فنی بر روی تلفن و تبلت کار میکند اما در زمان استفاده و کار کردن با سایت در تلفن مشکلاتی را برای کاربر ایجاد میکند.
همانطور که در فصل اول این مقاله توضیح دادیم، الگوریتم RankBrain گوگل نحوه تعامل کابران گوگل با سایت شما را اندازه گیری میکند و اگر کاربران در زمان بازدید موبایلی سایت شما دچار مشکل شوند، به سرعت دکمه بازگشت را خواهند زد!
چگونه بفمیم که موبایلهای سایت ما را دوست دارند یا خیر (موبایل فرندلی!) ؟!
پیشنهاد میکنم که از ابزار عالی گوگل به نام Mobile-Friendly Test tool برای تست موبایل فرندلی بودن سایتتان استفاده کنید. فقط کافیست آدرس سایتتان را وارد کنید و این ابزار به شما خواهد گفت که آیا سایت شما موبایل فرندلی هست یا خیر:
ابزار گوگل Mobile-Friendly Test tool برای تست موبایل فرندلی بودن سایت
همچنین پیشنهاداتی را جهت بهبود وضعیت نسخه موبایلی سایتتان ارائه خواهد داد.
ویدئوی آنلاین در حال انفجار است. در حقیقت طبق پیش بینی cisco، ویدئوی آنلاین تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰درصد از کل ترافیک آنلاین را تشکیل می دهد.
ساده و کوتاه:
اگر محتوای ویدئویی تولید نکنید، بازنده خواهید بود.
در اینجا نحوه بهره برداری از مزایای سئوی محتوای ویدئویی در سال ۲۰۱۸ ارائه شده است:
به یوتیوب ورود کنید
یوتیوب در حال حاضر دومین موتور جستجوی بزرگ دنیاست. و مانند همه پلتفرم های ویدئوی آنلاین به سرعت در حال رشد میباشد (طبق گزارشات Huffington؛ مدت زمانی که مردم در یوتیوب صرف میکنند نسبت به سال گذشته ۶۰% افزایش یافته است).
به طور خلاصه، افراد زیادی به جای جستجو در گوگل؛ در مورد موضوعات مورد نظر خود در یوتیوب YouTube جستجو می کنند.
همچنین با توجه به اینکه یوتیوب متعلق به گوگل است اگر میخواهید ترافیک بیشتری از سئو در سال ۲۰۱۸ جذب کنید، پیشنهاد ما تولید و بهینه سازی محتوا های ویدئویی برای یوتیوب است.
همچنین ویدئو های خود را در پلتفرم های ویدئوی آنلاین ایرانی مانند آپارات، تماشا و نماشا نیز منتشر کنید.
محتوای ویدئو را در پست های وبلاگ متنی خود قرار دهید.
اگر طبق آمار مردم تمایل بیشتری به تماشای ویدئو دارند، چرا این امکان را برای آنها فراهم نکنیم؟ به همین خاطر پیشنهاد میکنیم ویدئوهای تولیدی خود را علاوه بر بارگذاری در پلتفرم های آنلاین ویدئو بصورت کدهای نمایش ویدئو؛ در مطالب سایت خود نیز قرار دهید.
این موضوع باعث افزایش خیره کننده زمان ماندگاری کاربران در سایت شما میشود.
علیرغم تمام آنچه گفته شد… سئو همچنان در مورد محتوا و بک لینک های شماست.
بدون محتوای خوب و جذاب، شما هرگز لینکی نمیگیرید، و بدون لینک، به صفحه اول گوگل نخواهید رسید و اگر در صفحه اول گوگل نیستید، الگوریتم های رنک برین (RankBrain) و Mobile-first گوگل که پیش از این توضیح داده شد، مهم نیستند.
در حقیقت، گوگل به تازگی اعلام کرده است که محتوا و بک لینک ها عوامل رتبه بندی # ۱ و # ۲ برای رتبه بندی و سئو سایت هستند:
3 فاکتور اصلی رتبه بندی نتایج گوگل
و بررسی ۱ میلیون نتیجه جستجوی گوگل نیز مبین این حقیقت است که تعداد سایت هایی که به یک صفحه لینک داده اند (تعداد بک لینک های صفحه) بیش از هر چیز دیگری در رتبه بندی آن صفحه نقش دارد.
نمودار ارتباط رتبه گوگل با تعداد بک لینک ها
بطور خلاصه، محتوا و بک لینک ها همچنان به عنوان پایه و اساس سئو در سال ۲۰۱۸ به حساب می آیند.
بنابراین زمانی که کارهای اولیه در زمینه محتوا و گرفتن بک لینک را انجام دادید، زمان آن است که سایت خود را برای نکات جدید سئو که در این راهنما توضیح دادیم بهینه کنید.
حالا نوبت شماست؛ اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت، آن را از طریق دکمه های زیر در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بزارید. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. پیشنهاد شما برای افزایش رتبه سایت در گوگل چیست؟ نظر خود را در بخش نظرات ذیل همین پست مطرح نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.